#15 Muziek online beluisteren in een sociaal netwerk

Wie herinnert zich dit nog: op vrijdagmiddag na school samen met een vriend en je zakgeld naar de platenwinkel in de stad fietsen, de nieuwste LP van Neil Young kopen. Naar huis en dan onder het genot van een mok thee samen de muziek beluisteren op de Lenco platenspeler. En dan elk nummer bediscussiëren. Vond je deze plaat nou beter dan ‘Deja Vu’? Waar zouden de teksten over gaan? En nu je toch bij elkaar bent, wat vond je kameraad van Dylan’s ‘Slow train coming’? En had ik al gehoord over de nieuwe Fleetwood Mac? En kende ik die ene gozer, hij blijkt een schitterende platencollectie te hebben!

Dit klinkt als nostalgie, maar tegenwoordig is het beluisteren en praten over muziek, het uitwisselen van nieuwtjes en het bekijken van lijstjes een digitale aangelegenheid. En net zoals het kijken naar afbeeldingen, het delen van video’s, het besnuffelen van elkaars boekenkast ook zo mooi via de tools kan die we eerder in de 23 Dingen tegenkwamen, zo blijkt ook muziek een bindmiddel te zijn om mensen bij elkaar te brengen. Maar ook om rustig in je eentje te genieten van je favoriete muziek.

Last.fm –> Blip.fm

Een geweldige muziekdeeldienst is Last.fm, maar wordt in deze cursus verder niet behandeld omdat het tegenwoordig een betaalde dienst is. Het is bijvoorbeeld mogelijk een last.fm-radiozender op te zetten en op genre muziek te luisteren. Zo leer je vanzelf allerlei nieuwe artiesten kennen, die qua genre passen binnen het door jou gekozen genre. Blip.fm is een aardig alternatief gebleken en is ook goed te koppelen aan Twitter.

Het bestaat uit een enorme database met liedjes, met of zonder YouTube-beeldfragmenten. Je wordt na aanmelding gebombardeerd tot DJ en aangespoord om liedjes te spelen, fan te worden van andere DJ’s, props weg te geven en de wereld (via Twitter) te vertellen welke liedjes je draait. Door dat alles kun je penningen (badges) verdienen en zo top-DJ worden. Wie wil dat nou niet? ;-)

Spotify

Spotify is ook vergelijkbaar met Last.fm. Alleen vind je op Spotify meer actuele muziek, bijvoorbeeld de hits van nu. Op Spotify kan je 20 uur gratis muziek luisteren, met wel af en toe reclame. Maar dat neem je voor lief omdat je naar muziek luistert die je zelf hebt samengesteld.

Achtergrondinformatie

Ontdekoefeningen

  1. Lees enkele achtergrondartikelen. Als je nog andere lezenswaardige informatie vindt, meldt dat dan hier in een reactie.
  2. Maak een Blip.fm-account aan en zoek een aantal liedjes op. Kijk ook eens rond bij andere DJ’s en hun muziekkeuze. Zit er iets voor jou bij? Zorg ervoor dat je ook minstens één Blip-liedje op je Twitter-account laat verschijnen.
  3. Schrijf er weer een stukje over op je cursusweblog!

februari 11, 2011 · 23PolitieDingen · No Comments
Posted in: Online muziek

Leave a Reply